A Methodology for Professional Education in Agriculture Based on a Study of the Professional Cycle

Contenido principal del artículo

Humberto B. Sóñora Revoredo
Riselda Guzmán Méndez
Ana María Godinez Do Val
Mariuska Simón Fousten
Biofredis Castro Torres

Resumen

Context: The incorporation and stability of youth education in the agricultural sector ensures sustainability and preservation of the social system, but it has also generated new social needs in the country, and consequently, insufficiencies in the curricular process that limit the performance of the technical staff, so that they can play a role in the implementation and development of agricultural processes, in keeping with the need to boost this sector in Cuba.


Aim: To implement a methodology that enables positive changes in the professional performance of technicians, from the curricular design of the professional cycle of technicians.


Methods: Several theoretical, empirical, and statistical methods were implemented to assess the information found in the literature consulted, the study of regulations, and opinions of specialists, as well as its practical application to assess the outcome from implementation.


Results: The methodology used evidenced positive changes in the professional performance of technicians, with emphasis on professional problems, and in-depth characterization of the degree.


Conclusions: The results achieved were positive, evidenced in the changes observed in the performance of the technical professionals. The feasibility and pertinences of the results achieved at Martires de Pino Tres Polytechnic School, in the province of Camagüey, were corroborated.

Detalles del artículo

Cómo citar
Sóñora Revoredo, H. B., Guzmán Méndez, R., Godinez Do Val, A. M., Simón Fousten, M., & Castro Torres, B. (2020). A Methodology for Professional Education in Agriculture Based on a Study of the Professional Cycle. Agrisost, 26(1), 1–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.7622009
Sección
Formación agropecuaria

Citas

Addine, F., González, M., Ortigoza, C., Batista, L. C., Pla, R., Laffita, R., … Fuxá, M. (2000). Diseño Curricular. [Soporte electrónico] Cuba: IPLAC.

Barrios, E. A. (2005). Modelo desarrollador de actuación del profesional Técnico. (Tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico "José Martí", Camagüey.

Cabrera, I., Crespo, L., & Portuondo, R. (2017, set.-dic.) El diseño curricular desde la perspectiva de la actividad profesional. Revista Transformación, 13 (3), 406-415. Retrieved on June 4, 2019, from: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v13n3/trf10317.pdf

Cruz, Y del C., & Barrios, E. A. (2017). El Diseño Curricular en la Educación Técnico Profesional Cubana: Características Teórico – Metodológicas Esenciales. INNOVA Research Journal, 2(5), 45- 59. Retrieved on May 22, 2019, from: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n5.2017.164

Gutiérrez, M. (2003). Metodología del diseño curricular desarrollador del Ciclo Básico de las carreras de ingeniería. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Camagüey, Cuba.

Guzmán, R. (2014). Metodología para el macrodiseño curricular del ciclo profesional técnico, especialidad albañilería, en base a competencias profesionales técnicas. (Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”, Camagüey, Cuba. Retrieved on June 5, 2019, from: http://eduniv.mes.edu.cu/bd/td/Guzman%20Mendez%2C%20Riselda/Metodologia%20para%20el%20macrodiseno%20cur%20%28426%29/Metodologia%20para%20el%20macrodiseno%20-%20Guzman%20Mendez%2C%20Riselda.pdf

Partido Comunista de Cuba. (2017). Lineamientos para la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. La Habana, Cuba: Autor. http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf

Polo, A. (2012). Metodología para el microdiseño curricular de la asignatura Matemática, especialidad Electricidad de la ETP. (Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas, inédita). UCP ¨José Martí¨, Camagüey, Cuba.

Portuondo, R. (2000). Diseño curricular desarrollador. Camagüey: Universidad de Camagüey. [Soporte electrónico].

Portuondo, R. E., & Díaz, A. (2009). Diseño curricular desarrollador por competencias. Un reto transdisciplinar. Camagüey. [Soporte electrónico].

Portuondo, R. (2015). Dialéctica Curricular. Entrevista abierta a profesores que atienden las prácticas de Zootecnia-Veterinaria y pre-profesionales. En Memorias de la XIII Conferencia de Ciencias de la Educación. Camagüey. (s.p.). Cuba: University of Camagüey

Artículos más leídos del mismo autor/a

Artículos similares

1 2 3 4 5 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.