University, Biodiversity, and Education

Contenido principal del artículo

Ludwig J. Gutiérrez Montilla
Rogelio A. Díaz Castillo
Fernando Bacardí Soler

Resumen

Context: Biodiversity is a condition of human existence. By transforming nature, man has also transformed its context, with ensuing progressive degradation of biological diversity. This study stems from the need to improve the treatment of biodiversity from an educational perspective that includes professional education.


Objective: The aim of this paper is to establish proper professional training interaction with biodiversity within their scope of action. It would be effective through more activities intended to achieve integration between professional education and the global issue of biodiversity.


Methods: Empirical methods were used to reveal insufficiencies and potentialities. Theoretical methods were used to lay the foundations of this study, including its background; modeling was also used.


Results: The contribution of this study consists in a pedagogical model to facilitate interaction of biodiversity with environmental education, and other factors that promote students’ culture in biological diversity.


Conclusions: Assessment of transversal treatment of biodiversity throughout environmental education of undergraduates revealed positive effects on the participants. The pertinence of these actions was corroborated. Besides, emphasis was placed on the importance, topicality, and need of further research aimed to achieve proper professional training interaction with biodiversity within their scope of action. This would be effective through more activities intended to achieve integration between professional education and the global issue of biodiversity.

Detalles del artículo

Cómo citar
Gutiérrez Montilla, L. J., Díaz Castillo, R. A., & Bacardí Soler, F. (2019). University, Biodiversity, and Education. Agrisost, 25(1), 1–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.10054337
Sección
Formación agropecuaria

Citas

Almaguer Álvarez, A, Díaz Castillo, R., & Mestre Gómez, U. (2010). La formación humanista del ingeniero agrónomo a través de la educación ambiental. Revista Didascalia: Didáctica y Educación, (4), 1-18. Retrieved on June 2, 2018, from: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4227506.pdf

Aznar Mingue, P., Ull, M. A., Piñero, A., & Martínez Agut, M.P. (2014). La sostenibilidad en la formación universitaria: Desafíos y oportunidades. Educación XX1, 17 (1), 133-158, doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10708

Cardona Fuentes, J. A., Díaz Castillo, R., & Vera Toledo, J. M. (2013). La intertransversalidad como forma particular de la interdisciplinariedad: una necesidad en la formación ambiental de los docentes de Ciencias Naturales. Monteverdia, 6 (1), 17-24 Retrieved on June 2, 2018, from: https://monteverdia.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/1862/1818

CITMA. (2016). Programa Nacional sobre la Diversidad Biológica 2016 - 2020. Ministerio de Ciencias Tecnología y Medio Ambiente. La Habana: Autor. Retrieved on June 2, 2018, from: https://www.cbd.int/doc/world/cu/cu-nbsap-v3-es.pdf

Clavel, I. (2015). La biodiversidad, su conservación y uso sostenible: consideraciones para su tratamiento en la disciplina Anatomía y Fisiología Humanas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(2), 133-144. Retrieved on June 25, 2018, from: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/issue/view/60

Firma del Acuerdo de París sobre el Cambio Climático (2015). Retrieved on June 25, 2018, from: https://www.undp.org/content/undp/es/home/presscenter/events/2015/december/COP21-paris-climate-conference.html

Guerra Salcedo, M. (2011). Estrategia Pedagógica orientada a la biodiversidad y su conservación en la formación de docentes de ciencias naturales en las universidades de ciencias pedagógicas. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey, Cuba.

Guerra Salcedo, M. de la C., & Hernández Sánchez, J. (2015). Significado de los saberes popular y artístico para educar en la conservación de la biodiversidad. Agrisost, 22(1), 41-62. Retrieved on June 24, 2018, from: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/agrisost/article/view/314

La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (2018). Santiago, Chile: Naciones Unidas; CEPAL. Retrieved on January 2, 2019, from: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Martín Vilches, A., Legarralde, T. I., Ramírez, S., & Darrigran, G. A. (2015). Conocimiento y valoración de la biodiversidad en estudiantes del último año de profesorados de biología y geografía de Argentina. Revista de Educación en Biología, 18 (2), 46-58. Retrieved on May 16, 2018 from: http://www.revistaadbia.com.ar/ojs/index.php/adbia/article/download/342/pdf

Méndez Pupo, A. R. (2010). Estrategia metodológica para el tratamiento interdisciplinario al contenido biodiversidad en el área de ciencias naturales del preuniversitario. (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba. Retrieved on April 15, 2018, from: http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2010/armp/armp.zip

Parrado Álvarez, O., Carrión Cabrera, L., & Castro Torres, B. (2017). Fundamentos epistémicos de la formación agropecuaria en Cuba. Agrisost, 23(3), 141-164. Retrieved on April 15, 2018, from: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/agrisost/article/view/2162

Pérez Benítez, I. M., & García Naranjo, M. A. (2013). Concepción de la evaluación de las estrategias curriculares de educación ambiental en las universidades pedagógicas. Revista Científico Pedagógica "Atenas" 4(24), 59-74. Retrieved on June 24, 2018, from: https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/90/145

Rincón, E. (2011). Concepción pedagógica para la formación ético-política en el Programa de Formación de Grado en Gestión Ambiental de la Universidad Bolivariana de Venezuela (UBV). (Tesis Doctoral). IPLAC. La Habana, Cuba. Retrieved on June 24, 2018, from: http://rnii.oncti.gob.ve/repositorio/index.php/todos/resumenes

Rivera Román, J. F., & Cárdenas, M. L. (2003). La formación inicial del docente en el trabajo como eje transversal-Parte I. Educere, 7 (23), 335-342. Retrieved on June 24, 2018, from: https://www.redalyc.org/html/356/35602304/

Savard, J.-P. L., Clergeau, P., & Mennechez, G. (2000). Biodiversity concepts and urban ecosystems. Landscape and Urban Planning, 48, 131-142. Retrieved on June 26, 2018, from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.4565&rep=rep1&type=pdf

Universidad Bolivariana de Venezuela [U.B.V.] (2015). Manual de los Programas de Formación de Grado. Caracas, Venezuela: Ediciones Imprenta Universitaria.

Velásquez, Y., Romero, E., & Jardinot, R. (2015). Enfoque holístico ambiental de la integridad biológica. Revista Órbita Pedagógica. Publicação quadrimestral, 2(2): 69-83.

Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana, Cuba. Editorial Científico–Técnica.

Yli-Panula, E., Jeronen, E., Lemmetty, P., & Pauna, A. (2018). Teaching Methods in Biology Promoting Biodiversity Education. Sustainability, 10, 3812, doi: https://doi.org/10.3390/su10103812

Artículos más leídos del mismo autor/a

Artículos similares

1 2 3 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.